Čtyřiadvaceti hlasy v úterý schválili hodonínští zastupitelé memorandum o společném úmyslu s firmou DOE Europe. Ta chce v hodonínské místní části postavit překladištní terminál s přístavem, který by vyrostl v nově vyhlášené strategicky významné průmyslové zóně. Hodonínský deník Rovnost o záměru jako první informoval v pondělí. „Všichni tady dobře víme, že Hodonín byl vždycky průmyslovým městem, bohužel tomu již tak není. Super myšlenku podporuji," řekla před hlasováním radní Jana Gajošová.
Podobně hlasovala i starostka Milana Grauová. „Udělali jsme první krok k tomu, aby se záměry mohly stát skutečností. Věřím, že to tak dopadne," uvedla starostka.
Lokalita se nachází na trase stávajícího přepouštěcího kanálu mezi Moravou a Kyjovkou a nejbližším okolím. „Jedná se o plochy zemědělské, takže jedna z věcí, která by v postupu měla následovat, je změna platného územního plánu," sdělil vedoucí hodonínského odboru rozvoje města Dalibor Novák.
Následně investor musí dostat stavební povolení a vykoupit nebo si pronajmout pozemky. A pak také zbudovat téměř kilometrovou vodní cestu do přístavu. „Terminál je v začátcích schopný fungovat i bez vodní dopravy, tedy jako dvouúčelový," sdělil zástupce společnosti DOE Europe Jan Vlček.
Další obtíží je v současnosti státem nepodporovaný obchvat Hodonína na Slovensko, na který má být silničním napojením na překladiště. „Tento projekt by mohl obchvatu výrazně pomoct. Pokud totiž požádáme vládu nebo ministerstvo průmyslu a obchodu o schválení strategicky významné průmyslové zóny a ona vyhoví, budeme žádat, aby urychlilo související státní investice," uvedl Vlček. V prvé řadě podle něj jde právě o obchvat. K tomu by přibyla vodní cesta a napojení na železnici. Podle krajského radního pro územní plánování Antonína Tesaříka nové zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje obchvat sledují. „Záměr je zajištěný formou územní rezervy," potvrdil Tesařík.
Pro funkčnost nesytského přístavu bude nezbytné také splavnění řeky Moravy až do Hodonína. „Pokud by se tento záměr uskutečnil, doprava zboží se zkrátí po vodní cestě zhruba o dva tisíce námořních mil. To je dost silná káva. Očekával bych proto, že státy, kterých se to může dotknout, proti tomu mohou mít výhrady a mohou vzniknout tlaky projekt brzdit," prohlásil provozovatel hodonínského přístaviště František Ondruš.
Cesta z Hodonína po Moravě se uvažovaným sto metrů dlouhým lodím musí uzpůsobit. V současnosti by jim vadily jezy. Další problém nastává od Lanžhota. "Odtud není vhodné plout řekou Moravou, protože v tomto hraničním úseku mezi Rakouskem a Slovenskem je jakoby v přírodním stavu. Počítá se tak s tím, že by průplavní úsek byl v Záhoří. Jeho část je možné vést korytem řeky Maliny, v jejím ústí je už Morava sto metrů široká," představil splavnění za DOE Europe Jan Kupec.
Zdroj: https://hodoninsky.denik.cz/zpravy_region/prace-pro-tri-tisice-lidi-hodonin-podpori-pristav-i-terminal-20150428.html
Zdroj: https://hodoninsky.denik.cz/zpravy_region/prace-pro-tri-tisice-lidi-hodonin-podpori-pristav-i-terminal-20150428.html
www.mikan.cz
příspěvky čternářů:mikan@atlas.cz00420 605 44 95 85