Jsou různé rozhlasové stanice. I ty veřejnoprávní se od sebe liší.
Mohu říct, že docela ráda poslouchám Český rozhlas dvojku. Především jejich pořad Jak to vidí má některé osobnosti, které se nebojí říct vlastní názor i když není v souladu s oficiálně prezentovaným.
Ale ani tato, poměrně "osvícená" stanice se nevyhne hloupostem, pokud se Moravy týče. Často používáné "v Čechách", když se mluví o celé republice, včetně Moravy a našeho Slezska je tam zcela běžné.
Ale jsou i jiné věci, které nás, na Moravě, někdy téměř šokují!
Poslední dny zaznívá na této stanici upoutávka na chystaný pořad o technickém muzeu v Brně, která zní:
"VÍTE, ŽE NA MORAVĚ SE TAKÉ VYRÁBĚLA AUTA ?"
- A poté je zmínka o automobilu značky Wikov.
Je zarážející, že na takové stanici mohou pracovat tak nevzdělaní lidé. Vždyť nejznámější značka aut vyráběných na Moravě je Tatra! Její nákladní auta jsou vyráběna i nyní. Nejslavnější osobní auta, jejichž karoserie dokonce byla ukradena - tedy okopírována i pro slavného německého "Brouka" - byly Tatry !!!
Smutné je, že výroba lidových osobních aut, na které Tatrovka stavěla, byla komunisty přesunuta do Čech a tím Morava utrpěla značnou hospodářskou ránu. Jak víme my, moravští patrioti, protože se o takové věci zajímáme, nebyla první ani poslední. Od doby, kdy bylo Moravě zrušeno zemské zřízení, se takové věci jen hrnou. Morava se nemůže bránit. Oficiálně neexistuje a nemá tedy ani vlastní zastupitelský sbor, který by se jí mohl zastat a oficiálně protestovat. Na statistických mapkách vydávaných Českým statistickým úřadem však vidíme důsledky. Morava se hospodářsky propadá oproti Čechám a Praze. Lidé žijící na Moravě (i v našem Slezsku) mají nezaviněně výrazně nižší životní úroveň. A to ještě čas od času se někde můžeme dočíst nesmysl postavený na hlavu, totiž že "Praha" Moravu živí ... ! To už je opravdu jak v panoptiku!
Po komunistickém "převelení" výroby lidových osobních aut do Mladé Boleslavi zbyla v Tatře, kromě nákladních aut, jen výroba reprezentačních a také vládních šestsettřináctek (dříve šessetrojek) . Ovšem výroba drahá, v podstatě na koleně. Pro odpovídající vybavení této výroby a tedy pro Moravu, nebyly prostředky. Byť na to sesterská výroba nákladních aut vydělala.
Kdo by čekal zlepšení po Listopadu, velmi by se zmýlil. Ačkoli v mnoha zemích není možné, aby vláda jezdila v jiných reprezentačních vozech, než těch doma vyráběných, u nás to tak nebylo. Možná vadilo, že tyto vozy jsou vyráběny "na Moravě". Místo, aby se do této výroby daly konečně potřebné prostředky, dělo se zcela něco jiného. Ale o tom mnozí víte možná víc než já. Naši "představitelé" a také poslanci a význační činitelé a úředníci se shlídli v Mazdách a podobných zahraničních značkách. V Tatrách jezdit nechtěli, protože prý v nich jezdili "komunističtí pohlaváři". Jakoby v jiných zemích po změně režimu to bylo jinak. Přesto si tam vlastních značek aut váží ...
Tak to jsem se od hloupé upoutávky na pořad dostala daleko. Ale snad občas neuškodí si tyto věci zase uvědomit a zopakovat.
Autorka:Věra Bohumila Jandourková
www.mikan.cz
příspěvky čternářů:mikan@atlas.cz00420 605 44 95 85